Apa itu membaca? Kenapa membaca penting dalam kehidupan seseorang? Adakah menyebut patah-patah perkataan tanpa memahami maksudnya dikira membaca?.

Semua makhluk bernyawa yang hidup di bumi ini melangsungkan kehidupan mereka dengan membaca, termasuklah haiwan dan tumbuhan. Mereka tidak dicipta dengan set arahan yang tetap seperti sebuah mesin atau komputer. Mereka semua dicipta dengan keupayaan untuk belajar dan menyesuaikan diri untuk kelangsungan hidup.

Sebagai contoh, monyet dapat tahu ada kumpulan singa di kawasan itu dengan melihat kepada jejak tapak kaki dan burung berhenti berkicau. Gajah dapat tahu akan berlaku banjir dengan mengesan kelembapan udara dan perubahan bunyi deruan sungai. Tumbuhan juga dikesan memiliki keupayaan membaca persekitaran dan mengubah gen untuk menyesuaikan diri dengan kondisi kurang sesuai.

Ini dipanggil membaca alam. Fitrah setiap makhluk bernyawa adalah membaca alam di sekitarnya untuk memahami kondisi. Daripada pembacaan itu, mereka akan belajar menyesuaikan diri untuk kelangsungan hidup, dan lama-kelamaan ia menjadi baka (trait) yang diperturunkan kepada zuriat masing-masing. Inilah yang dinamakan proses evolusi.

Begitu juga dengan manusia, juga hidup dengan membaca. Tetapi manusia tidak membaca persekitaran seperti haiwan. Manusia ada tanggungjawab yang lebih besar untuk mentadbir bumi. Haiwan yang terleka dari membaca akan menjadi habuan pemangsa. Manusia yang terleka dari membaca akan menyebabkan buminya binasa.

Untuk memudahkan manusia membaca alamnya, Allah mempermudahkannya ke dalam bahasa manusia dengan tulisan yang lebih jelas untuk difahami. Sebab itulah ia digelar panduan hidup. Manusia harus membaca dan memahaminya untuk meneruskan kehidupan mereka. Sepertimana monyet yang diterkam singa akibat gagal membaca, begitu jugalah dengan manusia jika mereka menolak kitab Allah sebagai panduan hidup.

Membaca adalah awal mula amalan. Seorang yang hendak pergi kerja, perlu membaca dulu cuaca, trafik, tahap kesihatan, keadaan kenderaannya, sehinggalah kepada tata-acara kerjanya. Gagal membaca bererti gagal merancang kerja dengan baik. Membaca adalah permulaan hidup bagi setiap makhluk bernyawa. Membaca serta memahami memberikan pengetahuan. Dari pengetahuan lahirnya keyakinan. Dari keyakinan zahirnya amalan yang konsisten.

Begitu juga bagi seseorang yang baru hendak memulakan kerja. Terlebih dahulu dia harus membaca keterangan kerja (JD) yang diberikan, menerangkan apa kerjanya dan garis panduan bagaimana melakukannya. Jadi dia perlulah membaca dan memahami kandungan keterangan kerjanya supaya dapat melaksanakannya dengan sempurna.

Andaikan jika keterangan kerja itu asalnya ditulis dalam bahasa Inggeris. Pekerja masih dapat sebut setiap patah perkataan, tetapi tidak faham maksudnya. Majikannya tersedar dan menterjemahkan ke bahasa Melayu. Yang lucunya, pekerja itu langsung tidak hiraukan terjemahan itu tetapi sibuk menghafal dan melafaz ayat dalam bahasa Inggeris. Dia menyangka itulah yang majikan suruh. Hujung bulan menangis minta gaji.

Pekerja seperti ini tidak digelar buta huruf, tetapi dipanggil seorang yang dungu atau bodoh.


Komen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *